Islamic Widget

Tuesday, December 21, 2010

Tabligh, Salah Ke?

SOALAN:
Dalam 1 laman web,ada 1 perdebatan antara org tabligh dgn jemaah PAS..sy ada terbaca 1 jawapan dr org tabligh ni,die cakap,'hanya dakwah dgn cara nabi ni lah sahaja diberkati Allah,cara lain mcm ceramah,usrah ni xdok kesan kt umat'..adakah penyataan mereka ni betul?

JAWAPAN:
Dakwaan puak tersebut yg mengatakan ceramah dan usrah tidak berkesan adalah menyimpang dari kebenaran. Sesuatu pertubuhan tidak boleh mendakwa hanya cara mereka yg betul. Semua orang Islam yg berusaha mengajak manusia kembali mentaati Allah adalah dikira mulia disisi Allah samada cara politik, tulisan, mengajar atau seumpamanya.
Masih ramai pengikut tabligh yang tidak tahu menunaikan ibadah-ibadah Islam dengan betul walaupun telah bertahun-tahun bersama jemaah tersebut.
Ini menunjukkan cara mereka itu yg tidak kena atau ada kelmahannya.
Ini belum diambil kira dakwaan puak tersebut yang mengatakan politik tiada dalam Islam. Ini adalah jelas merosakkan aqidah dan Islam mereka itu.
Walhasil ikutlah jemaah yang ramai yang telah terbukti berjaya menyedarkan manusia tentang pentingnya kembali menurut ajaran Islam seperti yang dibawa oleh ulamak-ulamak kita bukan dengan mengikut orang-orang jahil yang bukan ulamak.
 
wallahua'lam 
  (ustaz Azhar Idrus)

No comments:

Post a Comment